Oops! Something went wrong while submitting the form.
Advokatbyråer och juridiska tjänster behöver tillgängliga webbplatser som förmedlar juridisk information tjänster och kontaktmöjligheter. Detta säkerställer att alla har tillgång till rättslig information och hjälp.
UTMANING
Komplicerad terminologi
Juridiska tjänster innehåller ofta specialiserad terminologi och komplexa dokument som måste göras tillgängliga och begripliga för alla.
Juridiska tjänster
FÖRDELAR FÖR BRANCHEN
Advokatbyråer och juridiska tjänster behöver tillgängliga webbplatser som förmedlar juridisk information tjänster och kontaktmöjligheter. Detta säkerställer att alla har tillgång till rättslig information och hjälp.
Ökad rättssäkerhet
När juridisk information är tillgänglig för alla stärks rättssäkerheten och tillgången till rättvisa.
Förtroendeingivande kommunikation
Tillgängliga juridiska tjänster visar ett engagemang för allas rätt till juridisk hjälp vilket bygger förtroende.
Differentiering på marknaden
Advokatbyråer med tillgängliga digitala tjänster skiljer sig positivt från konkurrenter.
Förbättrad klientkommunikation
Tillgängliga digitala verktyg gör det lättare för alla klienter att kommunicera effektivt med sin juridiska rådgivare.
Att göra vår digitala närvaro tillgänglig har inte bara varit en fråga om efterlevnad utan också affärsutveckling. Vi når nu en bredare klientbas och kan effektivisera den inledande kontakten vilket ger oss mer tid för kvalificerad juridisk rådgivning.
Erik Ljungberg
Statistik från industrin
Lagen för alla
Juridisk information och hjälp måste vara tillgänglig för alla oavsett funktionsvariation.
Nedan hittar du några av de mest vanliga frågorna vi fått kring digital tillgänglighet för er industri
Hur gör vi komplexa juridiska dokument tillgängliga för alla?
För att göra juridiska dokument tillgängliga rekommenderar vi: 1) Strukturerad dokumentuppbyggnad med korrekt taggning för rubriker listor och tabeller så att skärmläsare kan navigera effektivt 2) Inkludera klart språk-sammanfattningar för komplexa juridiska avsnitt 3) Säkerställ att alla juridiska termer kan förklaras genom exempelvis tooltips eller länkade definitioner 4) Använd konsekvent formatering för citat referenser och punktlistor 5) Konvertera äldre PDF-dokument till tillgängligt format med korrekt taggning och läsordning.
Hur påverkar tillgänglighetsanpassning vår klientkommunikation?
Tillgänglighetsanpassad klientkommunikation förbättrar relationen med klienter på flera sätt: 1) Säker digital kommunikation som är tillgänglig för alla minskar behovet av fysiska möten med upp till 30% 2) Tillgängliga formulär för juridiska ärenden ökar kvaliteten på initial information från klienter 3) Dokumentdelning och granskningsverktyg som är tillgängliga för alla effektiviserar ärendehanteringen 4) Säker digital signering som fungerar med hjälpmedel minskar handläggningstider 5) Tidsbokning och ärendestatusuppdateringar blir tillgängliga för alla klienter.
Vilka särskilda hänsyn behöver juridiska webbplatser ta gällande tillgänglighet?
Public service-bolag har ofta strängare tillgänglighetskrav än kommersiella aktörer: 1) Högre procentkrav på textning 2) Fler syntolkningskrav 3) Teckenspråkstolkning för vissa program 4) Tydliga tillgänglighetspolicys som måste redovisas offentligt 5) Rapporteringsskyldighet till tillsynsmyndigheter.
LAGKRAV
Juridiska tjänster omfattas av EU:s tillgänglighetsdirektiv särskilt för digital rättslig information med krav på tillgänglighet för alla som behöver juridisk hjälp.
BLI TILLGÄNGLIG IDAG
Juridiskt anpassade paket
Kom igång med Selmas digitala tillgänglighetslösning redan idag.
Distansutbildning och digitala lärplattformar har revolutionerat utbildningssektorn, men riskerar att exkludera studenter med funktionsnedsättningar. Denna artikel visar hur utbildningsanordnare kan skapa inkluderande digitala lärmiljöer som fungerar för alla elever och studenter, oavsett funktionsförmåga.
Digitaliseringen av vården öppnar nya möjligheter för patienter att få vård, men riskerar att skapa nya hinder för personer med funktionsnedsättningar. Denna artikel visar hur sjukvården kan skapa tillgängliga digitala tjänster som förbättrar vården för alla patienter, inklusive de med funktionsnedsättningar.
Offentlig sektor har varit föregångare när det gäller digital tillgänglighet, med tydliga lagkrav sedan 2018. Denna artikel utforskar hur myndigheter, kommuner och offentliga verksamheter kan säkerställa att deras digitala tjänster är tillgängliga för alla medborgare, oavsett funktionsförmåga.